Richting Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Leny - WaarBenJij.nu Richting Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Leny - WaarBenJij.nu

Richting Kandy

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

20 April 2018 | Sri Lanka, Kandy

Op 17 april stond er een stadstoer (deels per fiets) door de ruïnestad Polonnaruwa op het programma. Ons hotel was in Habarana op zo'n 40 km afstand en het was een soort safari hotel. Het lag ook aan de rand van de jungle. Langs de kant van de weg zag je geen waarschuwing staan voor overstekende herten of zo, maar hier wordt gewaarschuwd voor overstekende olifanten. We hebben ze trouwens nog niet gezien. Wel allerlei soorten apen, bij sommige tempels zitten er heel veel en ze zijn ook heel brutaal. Je moet goed je tas en met name camera vasthouden, want het schijnt nogal eens voor te komen dat die uit je handen worden gegrist. Eenmaal aangekomen bij Alahana Parivena, de ruïnes van het paleis en een soort kloostercomplex op 80 ha grond, zijn we overgestapt op de fiets om het complex te bekijken. De fietsen hadden hun beste tijd gehad. Bij Marijanne deden de remmen het niet zo en piepten vreselijk. Bij Henk liep de ketting er af, maar werd ook gelijk weer gemaakt. Mijn fiets kraakte vreselijk en hij stond in een hoge versnelling, die ik eerst niet naar beneden kreeg. Maar we hoefden ook iedere keer maar een klein stukje naar het volgende deel. Je zag echt nog stukken muur en de indeling van het koninklijk paleis en het regeringsgebouw met prachtige uitgehouwen trappen (Zie foto) bij de ingangen. Een beroemde liggende boeddha en een heel mooi beeld van de koning aldaar. In het begin van de middag waren we weer terug in het hotel en was er vrije tijd, die we heerlijk aan het zwembad hebben doorgebracht.
18 april. We gaan op weg naar Kandy, de laatste van de 3 koningssteden. Hier kwam in 1815, na verovering van de stad door de Engelsen, een eind aan het Singalese Koninkrijk, dat 2300 jaar had bestaan. Maar onderweg brengen we eerst een bezoek aan de grotten van Dambulla met de gouden tempel en een enorme liggende gouden boeddha. Het was nog wel een beetje een klim naar boven (ruim 400 treden) weer, maar zeker de moeite waard. Deze tempels staan vol met boeddha beelden in verschillende houdingen. En op de wanden en plafonds zie je overal fresco's. Dit alles is 2000 jaar geleden gebouwd. Waar je naar boven klimt, moet je ook weer naar beneden. Dat ging dus allemaal goed, tot de allerlaatste tree! Ik zette mijn voet er op, zwikte door mijn enkel en daar lag ik. Kon wel weer overeind en ook staan. Vaak staan er van die karretjes met water in ijs beneden. Gelukkig dit keer ook, dus er kwam een man met ijs, dat met Marijanne d'r vestje er omheen en enigszins ondersteund naar de bus gelopen. Aansluitend stond er toevallig een bezoek aan een kruidentuin op het programma. Daar bleken ook een aantal masseurs te zijn, die op verzoek gezicht, hoofd of nek behandelden. Bij mij dus mijn enkel. Ik verrekte van de pijn, maar kon daarna wel redelijk weer lopen. Gelijk een fles met die olie gekocht en met stok gewapend (hadden ze in de bus) naar het hotel. Kandy is de 2e stad in Sri Lanka er lopen nogal wat toeristen rond. Met name veel Chinezen, die gek genoeg als ze gaan eten allereerst op het toetjesbuffet afstormen en ook snel weer uit het restaurant zijn verdwenen. Morgen weer verder, groetjes Leny

• 20 April 2018 - 20:11

Monique:

Enne gaat t weer een beetje met de enkel?
    Ook ik had toen een slechte fiets, tijd voor vernieuwing dus.
    Op naar Kandy,tempel off the toot.

• 21 April 2018 - 09:28

Astrid:

O jee...au....ik hoop dat het meevalt en je de rest van de reis wel gewoon mee kunt doen