Olifanten - Reisverslag uit Embilipitiya, Sri Lanka van Leny - WaarBenJij.nu Olifanten - Reisverslag uit Embilipitiya, Sri Lanka van Leny - WaarBenJij.nu

Olifanten

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

24 April 2018 | Sri Lanka, Embilipitiya

22 april. Vandaag staat in het teken van de olifant. Allereerst in de ochtend een mooie busrit vanuit de bergen weer terug naar beneden. Langs rubberplantages (waar de latex wordt gemaakt), rijstvelden, meren en watervallen komen we weer terug in de tropische temperatuur. Opeens liep er een man met een kudde waterbuffels op de weg. In de ochtend bezoeken we het olifanten transit home. Jonge olifantjes die, omdat de moeder dood is, of op een andere manier uit hun natuurlijke omgeving zijn geraakt, worden hier verzorgd. Als ze 5 jaar oud zijn gaan ze weer terug naar het daarnaast gelegen nationale parc Udawalawe. Ze doen ze dan een eerste periode een band om, zodat ze een beetje in de gaten gehouden kunnen worden. De olifanten werden in groepjes van 3 naar een hek gebracht waar de verzorgers ze met een jerrycan, waaraan een grote slang zat, melk gaven. Dat ging er heel snel in en daarna lagen er nog wat grassoorten die naar binnen werden gewerkt. Na de lunch gingen we -rond half 3- met 5 jeeps het nationaal park in. Nou is onze ervaring in Ethiopië met dit soort safari’s dat we altijd alleen maar zebra's, wilde varkens, vogels en kippen zagen, dus de verwachtingen lagen bij ons niet erg hoog. Maar dit keer overtrof het alles. Allereerst zagen we een mooie blauwe pauw. Deze komt van oorsprong uit India en Sri Lanka en zie je door het hele land ook in het wild. Maar al gauw zagen we eerst een waterbuffel, toen een olifant in de verte en één met een band om. Die had dus in het transit home gezeten, dus ja…. Maar daarna ook nog 2 grote en een baby. Nou we waren al helemaal blij. Bij een klein meertje, zat volgens onze chauffeur een krokodil. Maar waar we ook keken, wij zagen hem niet. Wel foto’s gemaakt. Marijanne schijnt hem op de foto’s ontdekt te hebben. Ik heb net mijn foto’s nog eens nagesnuffeld, maar zie nog steeds niets. Later kwamen we bij een groter meer en hier stonden zelfs verschillende groepjes olifanten aan de overkant te drinken. Toch wel een heel apart gezicht. Ook stonden er heel veel dode boomstammen in het water, waar hier en daar hele mooie vogels op zaten. Pauwen liepen constant voor de auto en in een derde meer lagen heel veel waterbuffels. Ja we hebben echt genoten en eindelijk olifanten in het wild gezien. Het was al donker voordat we in ons laatste hotel van deze rondreis aankwamen. Het was wel een heel luxe hotel. We werden uitgenodigd door de gids voor een cocktail. Iets met 30% alcohol, Arak en dat bleek de nationale drank te zijn. We hebben het aangelengd met Sprite en dan was het wel te doen. Het was ook een soort afscheid vast van de chauffeur, bijrijder en gids. Want de volgende dag was de laatste rit naar onze eindbestemming aan het strand, vanwaar we ook nog wel wat dingen gaan ondernemen. Dus wordt vervolgd. Groetjes, Leny

• 25 April 2018 - 11:51

Suzanne:

Hoi Leny,

Goed om te horen dat deze safari jullie heeft verrast. Weer een ervaring rijker. Blijf nog genieten!
    Groetjes uit frisse Helden

• 25 April 2018 - 15:10

Elke:

Mooie rondreis geweest, zo te horen! Nog veel plezier aan het strand.
    Groetjes, ook van ma H.