Tempelroute - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Leny - WaarBenJij.nu Tempelroute - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Leny - WaarBenJij.nu

Tempelroute

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

16 April 2018 | Sri Lanka, Anuradhapura

Zondag 15 april. We vertrokken vandaag na een goed ontbijt om 08.45 naar de stad, waar we eerst naar opgravingen gingen van ruim 2000 jaar oud, waar de eerste 500 Boeddhistische monniken in Sri Lanka hebben geleefd. Mooi om te zien hoe alles in die tijd met een hamer en een beiteltje, uit de keiharde rots is uitgehouwen. Zelfs een Frans toilet met die voetstappen was duidelijk te herkennen. Ook was er een ruimte waar een soort van bed was uitgehouwen. Het was ook best een klimpartij en hier en daar erg laag, met als gevolg dat Marijanne één keer haar hoofd iets te vroeg omhoog deed. Oei, best hard dus. Heeft ze ook wel last van gehad. Daarna naar het beroemde ‘lovers-tempeltje' uit de 3e eeuw vóór Christus. Naast de tempel, waarin een enorme liggende boeddha te zien is, zijn 2 olifanten uit de rots gehouwen. In één daarvan was een klein plateau, waar je kon proberen om over het water heen een muntje te gooien. Het is ons de derde keer gelukt en dus mochten we een wens doen! Binnen stond ook een monnik bij mensen een armbandje van touw om te knopen, waarbij hij allerlei zegeningen uit riep en de verbintenis en positieve wisselwerking met de spirituele wereld aansprak. Wij hebben dat ook maar laten doen, je weet maar niet waar het goed voor is. Toen we aan de beurt waren, begon hij gelijk in het Engels en legde alles keurig uit. In het kleine museum stond een stenen plaat met het liefdespaar. Een zoon van de 1e koning die verliefd was op een meisje van een lage kaste en daarvoor ook het koningschap opgaf. En dat was zo gedetailleerd, heel knap voor die tijd. Daarna ging de tocht verder naar de Bo-boom tempel. Hier staat de oudste boom ter wereld, hier en daar ondersteund door metalen staanders. Deze heilige boom betekent veel voor de Boeddhisten en vanwege Nieuwjaar (vandaag was het offer, eet en bezoek dag en weer op een bepaalde tijd) was het heel druk met allemaal mensen, die lotusbloemen en ook hele gekleurde pakketten kwamen offeren. En de ronde om de boom heen maakte. Prachtig om te zien en op het terrein er omheen hingen duizenden gekleurde gebedsvlaggetjes. Een vrolijke boel dus en leuk om mee te maken. Inmiddels was het rond de middag en bezochten we nog even een enorme witte, grote stupa. Tenminste de helft (incl. Henk) kon het nog opbrengen om in de enorme hitte door de zon er heen en omheen te lopen. De rest keek vanaf een paar honderd meter, lekker onder de bomen, voorzien van water toe. Daarna hoog tijd voor een verdiende lunch. Het eten is heel goed overal en aparte dingen iedere keer. Toen langzaam weer terug naar ons hotel, waar het heerlijk, verkoelende zwembad weer op ons wachtte. En daarna konden we weer aanschuiven bij het uitgebreide buffet. De groep is best gezellig, eigenlijk geen chagrijnen en je raadt het nooit er is een stel bij dat in ZOBeemster woont. Van hen hoorde ik nieuwtjes over mensen die ze ook kennen en ze sporten in het Buurthuis, waar ik mijn verjaardag pas vierde! Ze werkt bij mij om de hoek. Ongelooflijk. Inmiddels is het alweer laat hier. Ik stop er mee en ga kijken of ik de airco op de juiste temperatuur kan krijgen. Welterusten allemaal. Leny

• 16 April 2018 - 19:56

Leny :

En nog bedankt allemaal voor de leuke reacties op het eerste verslag

• 17 April 2018 - 08:01

Ina Seeboldt:

Hoi Leny,
    Ik geniet weer met volle teugen van je verslagen.
    Je schrijftrant is heerlijk om te lezen.
    Ik kijk alweer uit naar het derde verslag.
    Groeten en fijne reis verder.
    Ina

• 17 April 2018 - 13:00

Patricia :

Hoi Leny ,
    Op de manier hoe jij altijd schrijft over het land waar je bent
    Krijg je vanzelf ook zin om daarnaartoe te gaan .
    Fijne reis verder.
    Patricia