Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Leny - WaarBenJij.nu Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Leny - WaarBenJij.nu

Kandy

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

21 April 2018 | Sri Lanka, Kandy

Bedankt allemaal voor de reacties. Met mijn enkel kan ik steeds beter lopen, maar het is nog wel enorm dik en begint blauw en donker paars te worden.
19 april staat de beroemde tempel van de tand op het programma. Ons supermooie hotel (ik heb ook een enorme kamer met badkamer incl. ligbad, in tegenstelling met Marijanne en Henk en de rest, die het met de helft moeten doen) ligt iets uit het centrum, dus gaan we met de bus. Bij deze tempel wordt de tand van Boeddha bewaard, dus is het voor de Boeddhisten de belangrijkste tempel. Het is ook een heel mooi gebouw en 3x per dag gaat de kast, die op de 1e verdieping is open. De mensen lopen er dan in een soort processie langs. Het is (nog steeds vanwege het nieuwe jaar) ontzettende druk. De gids zei me dat ik (met mijn enkel die ontzettend dik is, maar waar ik redelijk mee kan lopen) beter het rondje eerder kon maken in alle rust. Dus dat heb ik gedaan, bij mij was de kast dus nog dicht. Maar van de anderen hoorde ik, dat je toch niets kon zien, dus niets gemist. Wel was het heel leuk om al die mensen met bloemen en cadeaus te zien gaan. Beneden stonden mannen met speciale kleding te drummen. Het was bijzonder om mee te maken en verschillende mensen vroegen mij een foto van hen te maken. Heel apart. Er stond een beetje achteraf een jonge monnik te mediteren, gewoon een beetje eng om te zien. Het leek wel een beeld. De gids had ons al uitgelegd, dat ze zich dan helemaal afsluiten van de buitenwereld en helemaal in zichzelf keren. Heel apart. Na de lunch zijn we naar een edelstenen en sieraden groothandel gegaan. We kregen een video te zien van de aanleg van een mijn en hoe de stenen worden gedolven. Daarna konden we de winkel in om te kijken en/of kopen. Er hing ook een bord, met daarop vermeld de steen die bij een bepaalde maand hoort. Wel leuk om te weten en ook wij konden de verleiding niet weerstaan (zoals de meesten) en hebben ons een ‘kleinood’ aangeschaft. Daarna nog een houtsnijwerkplaats bezocht, waar hele mooie meubelen stonden en enorme houten olifanten. Terug in het hotel niet zwemmen, want het zwembad is daar heel klein. Beetje jammer voor zo’n luxe hotel. Wel was er een culturele dansshow met mooie kleding onder begeleiding van 4 drummers. Daarna werd buiten de show nog voortgezet. Hier liepen ze over gloeiende kolen en haalden brandende fakkels langs hun armen. Ik stond er vlakbij en keek eens naaf de armen, maar kon geen tekenen van verbranding ontdekken.
20 april is een vrije dag, dus we zijn niet mee gegaan naar de botanische tuin, maar hebben iets langer geslapen en na het ontbijt even een stukje gelopen naar een antiek winkeltje dat we de dag eerder (op weg naar de supermarkt om even wat frisdrank te kopen) hadden gezien. Wij naar binnen, de man -een soort Indiase rasta figuur- loodste ons naar een kast die hij opende en waarin het vol lag en hing met oude sieraden. We kregen een zaklantaarn zodat we het allemaal beter konden zien. We waanden ons helemaal in Addis, waar je dit soort winkeltjes ook hebt. Bovendien merkten we op, dat er wat Ethiopisch georiënteerde sieraden bij lagen. Dus vroegen we ernaar en ja hoor, daar kwam hij aan met houten triptiekjes en diverse andere dingen. Hij vond het prachtig dat we zoveel wisten en haalde steeds meer tevoorschijn. We kregen 40% korting op de dingen die we kochten en hij liet ons foto’s zien van zijn Japanse vrouw en kinderen. En benadrukte nog eens dat het goed was, dat verschillende rassen zich mengen en dat we allemaal hetzelfde zijn en dezelfde lucht inademen. Heel mooi gezegd. Daarna zijn we de stad in gegaan, Marijanne d'r koffer was behoorlijk beschadigd op de heenreis, dus hebben we een nieuwe gekocht. Om half 4 zou de bus ons weer komen halen en net op het moment dat we instapten, begon het behoorlijk te regenen. Weer terug op de kamer alles vast ingepakt weer, want morgen is het vroeg opstaan en vertrekken. Welterusten allemaal, Leny

• 21 April 2018 - 20:28

Elke:

Weer mooi beschreven, Leny! Herinneringen aan de Tempel van de Tand, folklore dansen en lopen over gloeiende kooltjes kwamen weer bij me boven. Ben benieuw d naar jullie foto’s. Nog veel plezier en sterkte met je enkel.

• 22 April 2018 - 21:38

Saskia:

Heb geprobeerd die foto van jullie als geoefende overvallers met zaklamp in de sieradenshop in het reactieveld te plakken. Maar helaas, de lezers moeten het zonder doen. Plak maar eens wat in je fotoboek...:-)
    Groetjes van ons